Najpierw był Internet…
Internet do dziś prócz potężnego narzędzia marketingowego także źródło wiedzy które w łatwy sposób pozwala nam dotrzeć do informacji których w danym momencie szukamy. Początki internetu nie były jednak tak łatwe. Pierwsze strony nie prezentowały się estetycznie a do tego wolny internet nie napawał optymizmem. Z czasem jednak technologia uległa rozwojowi i dziś możemy się cieszyć szybkim dostępem i to w miejscach o których 15 lat temu mogliśmy tylko pomarzyć. Warto jednak podkreślić, że Internet nie byłyby dziś taką skarbnicą wiedzy gdyby nie wyszukiwarki… to dzięki nim w głównej mierze znajdujemy to czego szukamy. Niezliczone strony codziennie indeksowane pozwalają nam docierać do witryny które prawdopodobnie nie byłyby nigdy przez nas odwiedzone.
Wyszukiwarka czyli zbiór przydatnych stron internetowych
Na początku ideą wyszukiwarek było dostarczanie stron internetowych odpowiadającym naszym zapytaniom. Może od tamtego czasu w tym zakresie nic się nie zmieniło z perspektywy użytkownika jednak jeżeli chodzi o same działanie wyszukiwarek to przeżyliśmy pewną ewolucję.
Mamy rok 1998 kiedy to zostaje uruchomiona wyszukiwarka Google. Projekt dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda, Amerykanina Larry’ego Page’a i Rosjanina Siergieja Brina który kilka lat później zrewolucjonizował cały wirtualny świat.
Fenomen Google
Sami twórcy wyszukiwarki Google nie spodziewali się tego, że w październiku 2015 Google będzie najdroższą marką na Świecie. A zaczęło się dość niewinnie… coraz to lepszy i łatwiejszy dostęp do Internetu spowodował, że ludzie zaczęli szukać w Sieci interesujących ich informacji. Brakowało jednak miejsca w którym szukane przez ludzi informacje znajdą się w jednym miejscu. Z myślą o użytkownikach powstała prosta wyszukiwarka która miała dać odpowiedź w postaci konkretnych wyników na nasze zapytanie które wpisywaliśmy w pole wyszukiwarki. Prostota wyszukiwania oraz łatwa do zapamiętania nazwa (w Polsce kojarzona na początku z Goglami) przyjęła się najpierw w Ameryce a później na całym Świecie. Logo, pole wyszukiwania (czyli miejsce w którym wpisujemy interesujące nas zapytanie) umieszczone centralnie na środku i nic po za tym okazało się tym czego ludzie potrzebowali. Zresztą firma Google – co warte jest podkreślenia – posiada opatentowany układ wyszukiwania – nikt po za Google nie może zastosować tego rozwiązania.
Dynamiczny rozwój Internetu a także rosnąca popularność wyszukiwarki spowodowała, że pojawiły się pierwsze próby wypozycjonowania strony w wyszukiwarce. Pozycjonowanie jest to proces który należy podjąć, żeby strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne hasła kluczowe. I tak poza użytkowym działaniem wyszukiwarki przedsiębiorcy i właściciele firm dostrzegli także jej potencjał biznesowy.
Jak wyglądało pozycjonowanie kiedyś?
Pozycjonowanie – o ile w tamtych czasach można było je nazwać procesem – polegało na początku na uzupełnieniu słów kluczowych w meta keywords (dziś ten parametr już nie jest obsługiwany przez wyszukiwarkę Google). Nagromadzenie interesujących nas słów w tym znaczniku powodowało, że nasza strona bardzo szybko i bez żadnych problemów osiągała wysokie pozycje. Coraz to większe zainteresowanie użytkowników spowodowało jednak, że Google nie mogło zaprzestać rozwoju swojej wyszukiwarki i rozpoczęło prace nad bardziej skomplikowanym algorytmem który już nie tylko będzie się sugerował jednym parametrem ale kilkoma. Po kilku miesiącach nastąpiło wdrożenie bardziej złożonego algorytmu.
Jego “rozgryzienie” nie trwało jednak długo… kluczem do osiągania wysokich pozycji było odpowiednie nasycenie słów kluczowych na stronie. Wielu webmasterów, bardzo często ukrywało słowa kluczowe – dziś takie praktyki są zabronione i surowo karane jednak wtedy kto o tym myślał.
Kluczowym elementem pozycjonowanie które od wielu lat się nie zmieniło jest linkowanie. Jest to swojego rodzaju głos na naszą stronę. Google ten czynnik uważa za jeden z najważniejszych od początku aż po dziś dzień. Oczywiście dziś już nie liczy się ilość a jakość linków. Kiedyś stronę można było wypozycjonować w kilka godzin pod warunkiem, że dostarczyliśmy dużą liczbę stron które linkują do naszej strony na konkretne hasło kluczowe i wcale nie liczyła się jakość tych linku. Wtedy właśnie narodziły się systemy wymiany linków.
Wymiana linkami sposobem na wysokie pozycje.
Systemy wymiany linków pojawiły się bardzo dawno. Na początku były bardzo skuteczne i dzięki nim mogliśmy bardzo szybko osiągać pozycje. Do dyspozycji mieliśmy systemy rotacyjne które rotowały linki na danej stronie oraz systemy stałe. Nie będziemy im poświęcać więcej czasu ponieważ dziś możemy powiedzieć, że Google sobie z nimi poradziło i stosowanie takich systemów tylko skazuje nas na porażkę – o tym jednak w dalszej części.
2010 rokiem przemian w wyszukiwarce
Rok 2010 to w Google zmiany. Potencjał wyszukiwarki jest ogromny jednak niewykorzystany. Google postanawia się rozwijać i nie chodzi już tylko o samą wyszukiwarkę. Następują kluczowe zmiany które całkowicie zmieniają ideę działania topowego produktu Google.
Link to nie link
Zmienia się przede wszystkim podejście do linku jako głosu wpływającego na naszą pozycje. Kluczowym kryterium staje się nie ilość a jakość linków. Dodatkowo Google uruchamiania złożone algorytmy które oceniają treść a także potrafią porównać ją pod kątem duplikowania. Następuje nowa era pozycjonowania. Dwa lata później Google zmienia całkowicie swoją politykę i poddaje ocenie na przydatność wszystkie linki prowadzące do strony internetowej. Witryny które posiadają sztucznie generowane linki w procesie pozycjonowania otrzymują karę która objawia się spadkiem pozycji na miejsca których użytkownicy a przez to także potencjalni Klienci nie dochodzą. Firmy które poszły na skróty zniknęły z Internetu. Od tego czasu nastąpiła śmierć dla taniego pozycjonowania stron, portali i sklepów.
Jak dziś wygląda proces pozycjonowania?
Dziś proces pozycjonowania to skomplikowane działania na różnych płaszczyznach które prowadzone w sposób naturalny z perspektywy czasu przynoszą efekty. Niestety pozycjonowanie nie jest już usługą tanią ponieważ wymaga ogromne zaangażowania w proces budowy marki w Sieci i to nie tylko już przez agencje ale także zwykłych użytkowników. Tylko naturalna dyskusja i działania związane z budową marki w Internecie przynoszą wymierne korzyści. Każda inna drogą jest drogą na skróty która może się dla naszej strony a także biznesu szybko zakończyć.